Speaker
Description
Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) attīstība, kā arī pēdējos gados pasaulē novērotā Covid-19 pandēmija un ar to saistītie darba veikšanas ierobežojumi, radījuši dažādas izmaiņas darba organizācijas procesos ne tikai pasaulē, bet arī uzņēmumos Latvijā. Centrālfloridas (ASV) universitātes docents Šons Ņūmens (Sean Newman) savā rakstā Pieci soļi, lai vadītu savu komandu virtuālajā COVID-19 darba vietā (Five Steps to Leading Your Team in the Virtual COVID-19 Workplace, 2020) apstiprina, ka pēdējo 20 gadu laikā ir novērojama tendence arvien vairāk pāriet uz virtuālāku darba vidi. Šī tendence ir eksponenciāli pieaugusi līdz ar COVID-19 pandēmijas parādīšanos, kad daudzās organizācijās, kad neliela komandas locekļu procentuālā daļa strādāja attālināti, un arvien vairāk personāla centās strādāt no mājām.
Pasaules Veselības organizācija 2020. gada 30. janvārī izsludināja Covid-19 pandēmiju, slēdzot to tikai 2023. gada 5. maijā. Saistībā ar pandēmijas izplatību Latvijā likumdošanas līmenī tika noteikts attālināta darba periods 2020. un 2021. gadā, kas daļēji bija iespējams pieejamo tehnoloģiju dēļ. Minētie ierobežojumi arī uzņēmumos Latvijā ieviesa darba organizācijas izmaiņas.
Pētījuma mērķis ir izpētīt Latvijas uzņēmēju viedokli par darba organizācijas izmaiņām pēc pandēmijas. Lai realizētu pētījuma mērķi, sadarbībā ar pētījumu kompāniju Rait tika veikta Latvijas uzņēmēju tiešsaistes aptauja (CAWI) uzņēmēju un uzņēmumu vadītāju paneļa ietvaros.
Pētījuma rezultāti liecina, ka lielākajā daļā aptaujāto uzņēmumu vadītāju norādījuši, ka darbs uzņēmumā pirms Covid-19 krīzes pilnībā norisinājās klātienē. Lielākā daļā gadījumu uzņēmēji atzīst, ka Covid-19 ietekmē uzņēmuma procesu organizēšanā ir novērojamas izmaiņas, kas skārušas darba veikšanu klātienē, to nomainot ar darba veikšanu attālināti. Tāpat izmaiņas darba organizācijā ir mainījušas uzņēmumos iepriekš noteiktos iekšējos kārtības noteikumus un sapulču organizēšanu, vairāk tās organizējot tiešsaistē, tāpat ir mainījusies darbinieku noslodze un pieaugusi IT risinājumu izmantošana darba organizācijā. Uzņēmumu vadītāji norāda, ka lielākās grūtības darba organizācijas izmaiņu veikšanā ir saistītas ar darbinieku apmācībām pārmaiņu veikšanā, kā arī darbinieku nepietiekamais digitālo prasmju līmenis, kas kopumā ir radījis apstākļus, ka uzņēmumu vadītājiem bija jāvelta papildu sava darba laiks, lai izskaidrotu darbiniekiem pārmaiņas darbu organizācijā.
Atslēgvārdi: darba organizācija, attālināts darbs, pārmaiņas, pārmaiņu vadība